A Fejér megyei háromnapos belföldi tanulmányút tapasztalatai

Sikerrel zárult a Fejér megyei háromnapos belföldi tanulmányutunk is. Számos közösségépítéssel kapcsolatos jó ötlettel, hasznos tapasztalatokkal jöttünk el a megyéből.

Az első napon Székesfehérváron a Hetedhét Múzeum közösségfejlesztő tevékenységével ismerkedtünk meg. A Hetedhét Múzeum állandó kiállítása a Moskovszky-gyűjtemény, amely gyermekjátékok segítségével mutatja be a 19. század világát: történelem, hagyomány, kultúrtörténet, viselet és használati eszközök története elevenedett meg előttünk. A gyerekek múzeumpedagógia foglalkozásokon jutnak új ismeretekhez, a felnőtteknek előadássorozat keretében, a tárgyakon keresztül mutatják be a polgári világot. Fesztivál épült a játékgyűjteményre, melynek középpontjában egy kerettörténet és a gyerekek állnak, segítőik pedig lelkes nyugdíjasok, akik önkéntes munkával segítik az ismeretek átadását.

Szakmai nap

A második napunk tovább gazdagította a jelenlévők közösségi munkához kapcsolódó ismereteit. Székesfehérváron a Szabadművelődés Házában rendezett szakmai konferencián hat nagyszerű előadáson keresztül kaptunk képet a helyi intézmények és civil szervezetek munkájáról, együttműködéseiről. Bemutatkozott a Fehérvári Kézművesek Egyesülete, a Székesfehérvári Egyházmegyei Múzeum, megismerhettük a Gánt-bányatelepi közösségfejlesztő munkát, a besnyői Szironta Egyesület sokrétű, a helyi közösségben betöltött szerepét, a vértesacsai Sváb Hagyományőrző Egyesületet és a perkátai VELED az Ifjúságért Egyesület közösségépítő tevékenységét.

Az elhangzott előadások alapján az önkéntesség és az esélyegyenlőség lehet a mottója a Fejér megyei tanulmányútnak. Felemelő jógyakorlatokat, követendő példákat és a fiatalok bevonásához módszertani útmutatást is kaptunk. Az esélyegyenlőség és önkéntes munka, a személyes bevonódás kapcsán pedig az érzelmeinket is megérintette a Szép Jelen Alapítvány társadalmi integrációs tevékenysége.

A konferenciát követően a Pákozdi Katonai Emlékparkba látogattunk el, ahol ízelítőt kaptunk az 1848-as szabadságharchoz kötődő katonai emlékekből, az első világháborús katonai életből, s egy kicsit részesei lehettünk annak a miliőnek, amit a “katonaélet” jelentett. Az emlékpark a katonai emlékek őrzését, a hozzá kapcsolódó ismeretek átadását vállalta fel.

A Szín-Tér Egyesület házában az “Igézőben” zártuk a Fejér megyei belföldi tanulmányút második napját. Az egyesület a kultúra, a zene, a tánc, a hagyományok és az értékek őrzését és átörökítését vállalta magára a művészi megjelenítés eszközét használva. Színházat csinálnak saját közösségi terükben, játszanak, ha kell az utcán, a múzeumban, a kocsmában, interaktív városi tárlatvezetést tartanak. Kapcsolódva a királyok városa szellemiségéhez főként a középkor történéseit, kultúráját, hagyományait, szertartásait és élethelyzeteit jelenítik meg. S ebben a nagy játékban részt vállalnak a kicsik, a nagyok, az iskolások és a nyugdíjasok is. A tér, amit magukénak mondhatnak, bárki számára nyitott és ezer szálon kötődik a városhoz, a benne élő emberekhez. Tevékenységüket, közösségépítő munkájukat áthatja a 3M módszer szellemisége: mese-motívum-muzsika, és persze a lelkesedés, ami erőt az újabb és újabb programok megvalósításához.

Az identitás erősítése

Tanulmányutunk 3. napján a Dunamenti Regionális Népfőiskola Közhasznú Egyesület közösségfejlesztő tevékenységét ismerhettük meg. Katona Károlyné, Éva, a népfőiskola vezetője, az egyesület elnöke fogadott bennünket. Küldetése szerint a népfőiskola hozzá kíván járulni a térség felemelkedéséhez helyi társadalmak igényeit megfogalmazó közösségek támogatásával, az egyének és csoportok egzisztenciális és anyagi boldogulását segítő képzések biztosításával. Az egyesület elkötelezett a közösség támogatása iránt és közösségi szervezetek, intézmények, önkéntes csoportok közreműködésével együttműködésre alapozott felnőttképzési, kulturális, fejlesztő programokat valósít meg, támogató szociális szolgáltatásokat kínál. Három fő célcsoport mentén dolgoznak: fiatalok, fiatal felnőttek és a nyugdíjas korosztályt szeretnék megszólítani. Fő tevékenységi körük: kompetenciafejlesztés, szakképző programok, egymás iránti szolidaritás kiépítése, (kalákában végzett munkák jelentősége), identitás erősítése.

Kalmár Erika